måndag 21 april 2014

Den härliga påsken och trädgårdsfunderingar

Shit, jag fick en enorm lust att blogga! Tänkte att jag måste få berätta hur härlig påsk vi haft och så tänkte jag att jag lägger upp bilderna på instagram eller Facebook, men det kändes lite bläh. Orka nu sen lägga upp en massa bilder på t.ex. gården utan någon förklaring (visst kan man skriva bildtexter också) så det blev bloggen. Jag har inte haft riktigt någon blogg fiilis på evigheter, men nu kom den. Ehkä tämä tästä...

Vädret har ju varit helt strålande! Igår och idag var det helt sommarväder, jag var ute i ärmlös klänning och svettades. Jag har fixat mycket på gården nu; blombänken fick mullpåfyllning, terrassbordet och stolarna skurades rena, hela gården krattades och rensades och så har jag påbörjat ett nytt projekt på gården. Vi har ju varje sommar haft något större projekt, så som bygga terrassen, blombänken osv. och i år blev det grönsaks"landet" och gräsmattan. Jag har skyfflat mylla och jord till plätten som skall bli grillplats och grönsaksland (i trälådor). Marken var alldeles för låg, så det behövdes påfyllning. Nu är marken utjämnad så det blir bara att kasta på en geoduk och allt som skall fixas där på; sand och stenplattor till grillplatsen, lådorna och mulden och så får man plantera. Jippii!



Det andra projektet, som egentligen är en del av det här första projektet, är gräsmattan, eftersom jag flyttat överlopps jord från gården till det blivande grönsakslandet. Vår gräsmatta är alldeles förfärlig. Det är lerjord som blir helt hemsk när det regnar, gården blir bara gyttja och lera, gräsmattan består till 90% av maskrosor och riktigt gräs finns det väldigt lite och glest. Så, jag har skyfflat bort jord (har ännu mycket kvar) och när vi fått bort tillräckligt kastar vi igen en geoduk på marken, kippar ett rejält lass med ordentligt underlag för gräsmattan och rullar ut en ny, fin gräsmatta på rulle. Låter hur enkelt som helst, men det tar sin tid att gräva och skyffla, speciellt om man gör det ensam och måste sköta barn, hem och hundar samtidigt. Och så kostar det ju pengar också... Men det skall bli bra! Och imorgon kommer maken som tur hem. Men just nu ser gården inte så fin ut, terrassen är full med verktyg, plattor, bräder och lådor samt stenar och en roskispåse full med glas och allt annat bråte som hittats i jorden. Ides inte ens tvätta och olja terrassen ännu fast vädret skulle ha varit helt ypperligt för det, för den kommer att vara så smutsig under det här projektet att jag hellre tvättar den sen senare.

Vi har varit ute så gott som hela påsken. Inne har vi bara varit och svänga och det har varit riktigt motbjudande att gå in ens för att laga mat. Vi har ätit alla andra måltider ute förutom kvällsmaten, sådan lyx. Under påsken har vi träffat våra närmaste vänner, som nu plötsligt förökat sig så att vi har två under ett-åringar i gänget. Bara en kompis är singel och utan barn. Så länge som vi var de enda med barn. Vi grillade hamburgare där hos "grannarna" (de bor typ några hundra meter ifrån oss) och hela gänget förutom min man var på plats. Igår var vi hos min mamma och äta god påskmiddag och fick njuta av familjetid. Idag kom min mamma med sin syster och min syster och njuta av solen till oss och vi grillade allt möjligt gott. Har haft en sådan lyckokänsla hela dagen idag, sån eufori att det kändes som om hjärtat skulle spricka. Jag har sagt det förut och säger det igen: jag älskar att ha egen gård! Och så älskar jag vårt husbolag och den fina stora gemensamma gården som barnen får leka på helt i lugn och ro. De leker där för sig själva och jag kan fixa på vår egen gård eftersom stora gården är bredvid vår. Och så älskar jag sommaren! Det är nog min årstid. Jag har fötts till fel världsdel, tyvärr.


På morgnarna/förmiddagarna var det ännu så svalt att barnen hade tunna utekläder på sig, men kläderna minskade nog till dagen.
Efterrättsbordet hos mamma. Bilden tagen med WindowsPhone.
Dottern tog bild på mamma (WindowsPhone)
Ah, maten. Grillmaten! (WP)
Resultatet efter en heldags arbete ute på gården (WP)

Det enda minuset var det att min make som sagt är på resa, men man har kunnat se honom på tv ibland. Han är i England, i Sheffield och åskådar VM i snooker och han och hans kompis har synts ganska mycket i publiken på Eurosport. Och imorgon kommer han hem, dock sent på kvällen. Men annars har påsklovet varit det bästa påsklov jag kommer ihåg. Jag har kommit riktigt in i semestermode och fattar verkligen inte hur jag skall orka gå till jobbet imorgon. Jag har dessutom en extra lång dag imorgon och famo går efter barnen från dagis. Första gången någon annan än min man eller jag hämtar dem. Spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!