tisdag 13 december 2011

Ett försök

Igår kväll satt jag och grubblade över min finskspråkiga blogg och det faktum att den har kännts lite trög senaste tiden. Jag har inte kunnat uttrycka mig på rätt sätt fastän jag alltid kunnat uttrycka mig mycket bättre på finska än svenska och min svenska är så mycket sämre än finskan. Därför tänkte jag göra ett försök att skriva blogg på svenska och med det samma eventuellt förbättra mitt svenska språk eftersom jag talar svenska med mina barn och önskar att de lär sig en ordentlig svenska och inte sån som jag själv talar (en massa finska och lite engelska ord blandat i). Jag kan svenska, men ganska ofta måste jag anstränga mig och verkligen tänka efter och fundera på en del ord. Vilket igen lätt leder till det att jag använder finska ordet istället. Med barnen har jag ansträngt mig och försökt undvika sånt här blandspråk.

Ja, jag är finlandssvensk och har gått i svenskspråkig skola förutom yrkesstudierna, vilka jag gick i finskspråkiga skolor. Så egentligen har jag inte behövt använda ordentlig svenska sen gymnasiet och studentskrivningarna vilket det snart är 10 år sedan... Galet! Är jag så gammal redan?! Så ifall det finns stavfel eller jag använder fel ord osv. så rätta till mig! Jag vill lära mig svenska "på nytt". Och det har jag redan gjort ganska mycket genom att läsa svenskspråkiga bloggar.

Jag ville inte kategorisera bloggen med bloggnamnet, så det blev under kastanjen vilket kommer ifrån stället där vi bor. Fast det blir säkert en massa barnsnack nu till en början eftersom jag är hemma med båda två; dottern, som fyller två i januari och lillgubben, född nu i oktober. Meningen är att skriva om renoveringen och hemmet också men det framskrider så hiskerligt långsamt på grund av att vi gör allt själv så det skulle inte finnas nåt att skriva om största delen av tiden. Och det är fråga om lite större renovering än pientä pintaremonttia. Väggar ska fällas och nya byggas, toaletterna ska fixas helt och hållet, badrummet och bastun också ifall pengarna räcker osv. Hela hemmet ska alltså bli nytt. En del har vi redan gjort, så som köket (nästan färdigt), barnrummet (nästan färdigt) och sovrummet t.ex.

1 kommentar:

  1. Hejsan,
    så härligt att renovera. Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och en jultävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar!