fredag 8 juni 2012

Dålig (blivande) fadder?

Vi har blivit frågade att bli faddrar till våra vänners son. Försås tackade vi ja till hedersuppdraget och pojken är mitt första egentliga gudbarn. Jag är gudmor till min halvbror, men jag tycker det är kanske lite konstigt eftersom jag redan är hans syster... Min man hör inte till kyrkan så han kan inte bli officiell fadder, men som familj är vi både och pojkens gudföräldrar fastän det bara är mitt namn i de officiella pappren.

På söndag blir det dop hemma hos våra vänner och vi väntar med iver på att få höra den lilla pojkens namn. Vi diskuterade med föräldrarna om vad det har för önskemål till gåvor och vi erbjöd oss att skaffa en sked till pojken. Innan vi visste vad de kostar. Alltså guud, hur kan en liten fjuttig sked kosta så mycket?! Den är ju av silver, inte guld! De skedar som finns i alla guldaffärer, Kultakeskus skedar, hittade vi som billigast för 95€ och om jag kommer rätt ihåg för 125€ som dyrast. Och då tycker jag inte att skedarna är så speciellt fina heller. Jag hade ärligt sagt trott att skeden skulle kosta omkring 50€. Nu känner jag ju mig som en mycket dåligt blivande gudmor. Det är ju ett hedersuppdrag, och man skall vara glad över att ens vänner vill ge en äran att sköta denna uppgift. Det känns fel att klaga om pengar, som att vi borde bara vara glada och lyckliga och leverera. Men jag kan inget åt saken att det lite sticker i hjärtat och kallsvetten rinner när jag tänker på hur mycket mat vi t.ex. kunde köpa för den pengen (fast mat också är sjukt dyrt i dag) eller att det igen är pengar bort från trädgårdsrenoveringen (som inte ännu heller kommit i gång, och som jag börjar vara rädd att är snart för sent att börja med mer i år).

Nå men, nu har vi en sked i paket, en helt okej sked med en ekorre på. Jag skulle ha velat hitta en annorlunda sked, en mer unik sked som inte kan köpas på varenda guldaffär men hittade inte på den tid vi hade på oss. Eventuellt på någon antikaffär skulle man ha kunnat hitta någon äldre sked, men det fick bli denna ekorresked denna gång. Och den hittar man dessutom inte på alla Kultajousi, Timanttiset och vad dom nu alla heter affärer. Som tips kan jag ge Koruoutlet som har både nätbutik och affär. Affären i Itis (Östra centrum) skall väl stängas helt och hållet så de hade -30 - -70% på nästan alla varor, så där lönar det sig att gå och kolla smycken mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!