måndag 18 juni 2012

Rabarbersaft



 


































































Rabarbersaft:


1 l rabarberbitar
0,5 l vatten
1 dl socker
saft ur en halv citron


Välj så nya och röda rabarberskaft som möjligt, saften får bästa färgen och smaken av dem. Skär skaften med skalen på i små bitar och tillsätt vattnet och rabarberbitarna i en kastrull. Låt koka med låg värme i ca. 30 min. Sila saften och häll den tillbaks i kastrullen. Tillsätt socker och låt det lösa sig i saften, ifall du använder citronsaft tillsätt den till sist och låt saften svalna eller häll i flaska och låt svalna där. Det blir ca. 0,5 l färdig saft av denna dos.

Jag använde ingen citronsaft eftersom vi inte hade det hemma och jag tycker att rabarbersaften inte egentligen saknar den heller. Jag gjorde dubbelsats eftersom jag hade en 1 liters flaska men det blev nog rejält mera än 1 l färdig saft. Saften är väldigt fräsch och god som iskall, jag spädde ut den med ungefär en del saft, två delar vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!