måndag 2 juli 2012

Klänningen, Pinkadelic

Klänningen, som vi gav som födelsedagsgåva, gjorde jag själv. Modellen tog jag från en Polarn och Pyrets klänning som jag tycker själv om. Jag hade inga färdiga mönster, utan nålade klänningen fast på tyget och klippte. Ärmarna var ganska svåra, eftersom jag inte ville ta PoP klänningen i bitar så det var att klippa ungefär ditåt och hoppas på det bästa. Så här har jag ganska ofta gjort kläder, varför ska man göra det alltför lätt med färdiga mönster, liksom.

Flickan var med och välja tyget. Hon skulle ha tagit ett annat tyg men jag använde min vetorätt till slut och valde detta eftersom jag tyckte det såg ut som ett sådant som födelsedagsbarnets mamma skulle tycka om. Vet inte om jag hade rätt men en sådan känsla hade jag.



Klänningen var inte svår att göra, men lite extra problem blev det av symaskinen. Tidigare har jag använt min mammas symaskin och känner till den och vet hur den fungerar. Nu har jag fått en gammal orange Toyota symaskin som är av stål. Inte någon plastskräll maskinerna är nuförtiden, utan en tung grej man absolut inte vill få på tårna. Den är fixad och vårdad och mamma köpte den från en symaskinsaffär där de också reparerar symaskiner. De hade tyvärr ingen manual till maskinen men den fungerar bra. Förutom att jag inte får den att sy siksak eller att ta ett enda stygn åt sidan. Jag har försökt byta ut olika delar men nähäpp. Måste säkert ta stålmaskinen under armen och gå och fråga här i en symaskinsaffär ganska nära oss.


Men ja, tillbaka till klänningen. Förutom symaskinsproblemen (fick låna grannens maskin som trubbade till tråden lite nu som då) var den lättgjord. Och jag är faktiskt väldigt stolt över den. Tycker den blev jättefin och skulle väldigt gärna ha behållit den själv också. Funderar redan på att köpa till av samma tyg och göra en likadan till Flickan. Kanske jag också kunde använda en klänning av samma modell... Flickan agerade modell så att vi kunde prova om den blev bra och det blev den.







































Jag gjorde t.o.m en fin lapp i nacken med storlek och tvättinstruktioner. Ifall jag börjar göra flera kunde man säkert skaffa lite finare någonstans ifrån och inte skriva för hand. Men flera kläder till barn blir det nog säkert, skall skaffa fina tyger och planera riktigt ordentligt. Har redan spanat in några väldigt fina tyger på nätbutiker.


1 kommentar:

  1. Jo du hade rätt, den är super fin!! Tack massor ännu!

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar!