söndag 15 april 2012

Fattar ej!

Jag vet inte om jag är naiv eller empatilös, men jag har absolut ingen medkänsla för människor som gör självmord och jag kan inte fatta vad som kör människor till det. Naiv, kanske därför att jag inte kan föreställa mig en situation så dyster och hemsk att man skulle ta livet av sig själv och empatilös därför att jag verkligen har svårt att känna någon empati för människor som gör ett så själviskt val.

I min närkrets finns några människor som försökt självmord (och inte lyckats) och den sista gången det hände märkte jag hur arg jag blev. Arg över att den andra inte kan söka hjälp på ett annat sätt än att orsaka så mycket sorg och oro till sina närmaste. Och dessutom är jag av den åsikten att vill man verkligen dö, så gör man det ordentligt och lyckas med det och inte leker med lite piller och alkohol och ringer någon och sedan blir magpumpad och klarar sig.

Ifall situationen av någon orsak skulle bli så tröstlös att självmord är det enda alternativet, så fine. Men varför, VARFÖR, ska man ta livet av sina barn och/eller sin fru (eller man i något annat fall)?! Varför kan man inte låta de små liven fortsätta leva och växa. Jo, det är säkert svårt för dem när pappan/mannen gjort självmord men come on! Det här är något jag verkligen inte fattar!

Jag medger att jag har ganska starka och radikala åsikter om vissa saker, självmord är ett av dem (alkohol- och drogmissbruk och -brukare ett annat).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!