onsdag 25 april 2012

Gården

Nu när solen visar sig allt oftare, all snö har smultit bort från gården och vädret blivit varmare trivs jag längre och längre stunder ute. Samma sak händer varje vår, jag får en enorm lust att fixa gården och planerna bara svämmar i mitt huvud. Tidigare år har jag inte riktigt fått något gjort, men i år. I år ska det ske!

Visst blommar det redan på gården, snart blommar även narsisserna och rabarbern börjar ta form.


Första sommaren kollade vi lite vad som finns på gården, vad växer var och fällde en stor syren som stod mitt på gården och skymde den blivande terassen. Terassen skulle jag ha velat bygga redan det året men det blev inte av. Förra sommaren påbörjades terassen med grävarbete för grunderna och sakta men säkert började stommen få form och på hösten blev terassen alldeles färdig med trappsteg och dekorationsplankor framtill. Det enda som fattas/måste göras i år är staketet till terassen och sätta skyddsolja på den. Vi har tänkt olja terassen mörk. Jag deltog i grävarbetet men själva byggandet skötte mannen. I juli började magen vara något sådär i vägen och mycket ansträngning kändes i magen och ryggen, men jag grävde upp en trädstubbe lite åt gången.

Min plan är att få i alla fall blombänkarna fixade i år. En del blommor måste vi flytta undan terassen redan förra sommaren men i allmänhet växer blommorna lite här och där. En klar blomrabatt finns bredvid staketet men andra ändan av gården är som en vildt utvuxen äng, då allt blommar och är grönt. Jag har tänkt använda mig av dessa blommor som redan finns på gården men jag ska göra två klart avgränsade blombänkar och flytta lite på blommorna. Förutom dessa två blombänkar ska vi ha ett sk. grönsaksland med örter, sallad, zucchini mm.

Ett dilemma: ska jag göra blombänken framför terassen (grön) eller bredvid staketet (gul)? Hade ursprungligen tänkt att den kommer framför terassen men nu började jag fundera att skulle det vara trevligare om man ser den fina dekorationsplankan. Ifall blombänken skulle vara bredvid staketet skulle de höga blommorna skymma lite utsikten till grannens gård också.



































Den vilda bortre ändan av gården och blombänken som skall bli grönsaksland.
Vår gård ser ut som en soptipp just nu med alla plankbitar, lådor mm. och tegelstenar och stenar som grävdes upp när terassen byggdes.


Jag har gjort en plan om hur gården ska se ut sen när den är färdig, men få se när den blir det. I planerna finns en gång med vita småstenar och mörka runda stenar att stiga på, en liten patio att sitta i eftermiddagssolen på och en liten plätt gräsmatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!