måndag 4 februari 2013

Ännu vid liv

Det här tycks bli en (o)vana... "Vi är sjuka igen, vi är vid liv och nu är vi friska."

Vi håller på att bli friska, tror jag. Mannen spydde inte efter den första natten, Flickan spydde ännu nästa natt fast hon inte hade spytt alls på dagen. Vi alla har haft magarna mer eller mindre sjuka och lösa. På torsdag fick jag en hemsk hosta och halsont som kändes lägre ner, i lungorna. Båda barnen började också hosta och det har vi nu gjort hela veckoslutet och ännu idag. Barnens hosta börjar ändra karaktär och den låter som att något skulle lossna (slem?) men min hosta har hela tiden varit väldigt torr och hackig. Och så har jag haft riktigt svårt att andas när det gör ont i lungorna och andningen bara piper.

Jag blev hemma från jobbet ännu idag och var till läkaren och fick medicin. Det är min fjärde antibiotikakur inom 3 månader, det kan ju inte vara helt ok det heller. Först på torsdag skall jag till jobbet igen. Mannen var också hemma och är det ännu imorgon. Han har inget halsont men magen krånglar ännu. Barnen börjar vara riktigt vilda och bara härjar och springer omkring och strider om saker så fort man inte underhåller dem och "leder" deras lek så jag tror de saknar dagis redan, Flickan i alla fall. Vet inte ännu om morgondagen, de har ännu ganska hemsk hosta men det tycks inte sakta ner dem.

Jag ringde och konsulterade om barnens hosta idag och hälsovårdaren i andra ändan berättade att det är en stor flunsavåg på gång just nu och ca. 2/3 av Helsingforsborna är insjuknade i flunsa och som symptom kan man ha just hård hosta som kan hålla på i 2-3 veckor, slem som kommer upp med hostan, antingen hög feber i flera dagar eller bara lite stegring, snuva, huvudvärk och symptom av magsjuka. Hon tyckte inte det var skäl att visa upp barnen ifall det inte blir värre nu. De låter inte heller som jag när de andas (pipandet, svårt att andas) så jag tror de klarar sig. I mitt fall är det visst astman som orsakat luftrörskatarren/luftrörsinfektionen.

Imorgon skall jag sätta upp bilder från Flickans 3-årskalas, jag har ju inte ens visat den fina kakan som jag var väldigt stolt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!