torsdag 28 februari 2013

Storätaren

Hur rymms det så mycket mat i en så liten pojke?! Lillgubben åt en lätt middag idag, han stoppade i sig 2 ugnspotatisar med tzatsiki som innehöll väldigt mycket vitlök (min stoppa flunsan-kampanj fortsätter!), tyckte t.o.m själv att den var på gränsen till för stark men han ville bara ha mera. Flickan spottade ut det hon smakade. Förutom potatisarna åt den mindre filuren 7 maletköttbiffar, sju!!! Jag åt knappa 3. Han har tydligen blivit frisk igen när maten smakar, då han var sjuk hade han ingen aptit och det om något är oroväckande hos Lillgubben. Men vad ska vi på riktigt göra sen när han är tonårig? Inte har vi ju råd att mata honom sen längre.

Måste ännu säga att det var helt sjukt god mat jag lagade idag. Jag har tyckt att vi hamnat lite i en tråkig och trist cirkel då det kommer till mat, att vi alltid har samma maträtter och det smakar ungefär lika varje gång. Jag gjorde tzatsikin lite tidigare och fick för mig att göra ugnspotatis med den och när maletköttet råkade vara på -30% i mataffären (jag tycker det inte är alls nolot att köpa mat på rea) tänkte jag göra köttbullar med medelhavssmaker. Det blev maletköttbiffar eftersom de var lättare att forma och det blev mindre jobb. Biffarna blev helt supergoda med lite grekiska kryddor och örter, fetaost, gräddfil mm. och till dem gjorde jag en tomatsås med örter. Mina köttbullar/maletköttbiffar har aldrig lyckats lika bra tidigare, ofta har de blivit lite torra eller hårda och så har de smakat skorpsmula (fast en del säger att man inte behöver använda dem alls) men nu var de riktigt saftiga med mycket bra konsistens och smaken var helt härlig, tycker jag. Omakehu haisee, skulle man säga på finska. Nu är det slut på självprisandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!