lördag 7 januari 2012

Året som gick, del 1

Eftersom jag läst på nästan var enda en blogg nån sorts årskrönika, så måste väl jag också lite titta tillbaks på året som gick.

Januari
I Januari övade flickan sig att gå (första stegen tog hon på julafton) och att klättra över allt. Hon lärde sig snabbt att komma ner t.ex. från soffan backandes med benen före.
Vi började planera renoveringen i övre våningen och beslöt oss att börja med barnrummet. Vi drömde om att resa någonstans där det är varmt. Egypten, Madeira, Malesien och Thailand var på listan men vi var lite oroliga över vart pengarna skulle räcka. Flickan började vakna igen om nätterna och vi måste ta sömnskolan i bruk. Efter mycket planering och fundering bokade vi flyg till Thailand och några dagar senare hotell, en härlig väntan började. Vi hade önskat oss ett andra barn dvs. en ny graviditet i över ett halvt år och jag började bli lite ledsen över att det inte lyckades så lätt. Flickan fyllde ett år och hon simmade för första gången ensam, utan min hjälp, med armkuddar. 

Februari
Jag gick på arbetsintervju och fick deltidsjobbet som jag genast började därpå följande vecka med. Vi tog första Twinrix-vaccinationen inför Thailandsresan och ordnade födelsedagsfest i två omgångar för flickan. 7.2 gjorde jag positivt graviditetstest och vi blev överlyckliga över nyheten.
Renoveringen framskred med att mannen med hjälp av granngubbarna (en elektriker) drog nya el-drag till övre våningen så att väggen mellan barn- och arbetsrummet skulle kunna byggas. Vi var tom och beställa skjutdörren som skulle komma mellan rummen vilket iofs var kanske onödigt eftersom den än i dagens läge står i paket i vårt tvättrum. Jag jobbade tre kvällar i veckan och vi simmade en kväll i veckan vilket gjorde att vi hade väldigt lite ledig tid tillsammans med hela familjen eller mannen. Min egentid var också nästan obefintlig och jag harmade mig över att jag inte hann träna något alls. Den hårda kylan gjorde att vi inte kunde vistas utomhus så mycket och snö fanns det gott om.


Mars
Flickan var ordentligt sjuk för första gången i sitt liv och hade nästan 40 graden feber, vilket till slut visade sig vara babykoppor, eller 3-dagarsfebern. Hon sov jättedåligt pga. sjukdomen och nya tänder och jag kände mig astrött hela tiden pga. detta och graviditeten. Jag gick på första mödrarådgivningsbesöket. Stommen för väggen byggdes på nolltid och så kom även gipsskivorna upp.
Vi planerade på på vår Thailandsresa men de kraftiga regnskurarna och översvämningarna började hota hela resan, så vi bestämde oss att inte planera allt för mycket utan kolla sen på plats vad vi kan göra och vart vi kan åka. Vintern kändes evighetslång.

April
Vi var på första ultraljudet, allting var ok med lillen och vi berättade om graviditeten. Beräknade datumet förhölls samma som vi själv hade räknat ut.
Min mans farmor fyllde 80 år och vi firade henne flunssiga hela högen. Vi tog en ledig kväll från barnet och njöt av god mat och Stella Polaris med grannarna. Jag himlade mig över resultatet i riksdagsvalet och vi njöt av påsken och den gemensamma lediga tiden med familjen.
Resan närmade sig med fart och jag skaffade de sista prylarna, krämerna och medicinerna som vi behövde med oss på resan.

Maj
Första maj firade vi lugnt och gick på brunch. Vi bytte ordning i vardagsrummet och blev mycket överraskade över hur ljust det blev. Vårt flyg var 22 timmar försenat men vi kom slutligen i väg och spenderade två härliga veckor i Phuket.
Under resan började jag känna av bebbens rörelser och magen ploppade ut ordentligt.


Mannen fick någon sorts magsjuka de sista dagarna under resan och jag insjuknade några dagar efter att vi kommit hem. Den kraftiga magsjukan lättade inte och kramperna orsakade sammandragningar så jag gick till labbet och resultatet var kampylobakterie, som jag som gravid fick antibiotika för. Graviditeten kom halvvägs och vi gick på andra ultraljudet. Vi fick en stark aning om babyns kön fastän barnmorskan inte berättade det för oss. Jag funderade mycket på syskonvagnar.

Juni
I början av juni förundrade jag mig över hur förvildad vår gård hade blivit. Vi tog itu med gården och började göra grunden för terrassen som jag skulle ha velat ha redan tidigare sommar.
Vi var på sommarens första stugresa på vår kompis stuga och vi njöt. Magen växte med fart och kunderna på jobbet trodde jag skulle bli mammaledig typ inom några veckor. Jag hade mitt andra rådgivningsbesök och fick Kela-pappren (FPA, men jag talar om Kela). Vi funderade på moderskapsunderstödet och kom till den slutsatsen att vi inte behöver något som finns i moderskapsförpackningen, så vi valde pengen i stället. Jag gick på Bon Jovi konsert med min syster och hade arbetsplatsens sommardag ute i skärgården.
Vi vistades mycket ute och midsommaren firades på våra grannars stuga.
 
Del 2 kommer senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!