tisdag 31 januari 2012

Baka baka muminkaka


När jag för en tid sedan frågade flickan hurdan födelsedagskaka hon vill ha prepplade hon bara på om mumin och då frågade jag om hon vill ha en muminkaka och det ville hon. Jag hade planerat att skära kakan i form av mumin och dekorera hela kakan med vit sockermassa, men det blev sista minutens ändringar på planerna. Det blev alldeles vanliga runda kakbotten med kinuski på och en vit muminfigur av sockermassan. Det var första gången ever jag gjorde en kinuskikaka och första gången ever jag använde sockermassa och jag är ganska stolt över resultatet. En tusch skulle nog ha underlättat dekoreringen, men nu gjorde jag ögonen och andra streck med lakrits (Kick) som jag formade med händerna.

Som fyllning ville jag ursprungligen ha hallon och nån sorts chokladmousse men sen hittade jag en bild på en kaka med kinuskimousse och lingon så det blev kinuskimousse med hallon i stället. Som andra fyllning (kakan var skärd i tre delar) blev det limemousse så kakan inte skulle vara alldeles för söt fast ganska söt var den ändå.

Från Kinuskikissas blogg fick jag inspiration och idér, t.ex. kakbotten receptet är från hennes blogg och kinuskimoussen som jag ändrade lite på.


































Kakbotten (24 cm form):
5 ägg (helst rumstemperatur)
Socker
Vetemjöl + potatismjöl
2 tsk bakpulver
(I 26 cm formen använde jag 6 ägg). 

Smörj och strö skorpsmulor i kakformen. Ta fram två likadana glas och mät upp äggen i det andra glaset. Mät upp lika mycket socker i det andra glaset och häll sockret sedan i en skål. Mät upp lika mycket mjöl som det finns ägg i det tomma glaset. Använd 50-75% vetemjöl och resten potatismjöl. Tillsätt bakpulvret i mjölen och blanda om. Häll äggen bland sockret och vispa tills det bildar ett rätt så fast skum. Sila mjölet i smeten i små parter och vänd ner det försiktigt. Häll smeten i kakformen och grädda i 175 grader i 40 minuter. Stjälp upp kakan ganska fort efter att den kommit ur ugnen. Skär kakan i tre delar med en lång (bröd)kniv när den svalnat.

Fyllning
Kinuskimousse (räcker till ett lager):
Kinuskisås
2 dl grädde
2 dl farinsocker

Färskost-gräddblandning
2 dl grädde
100 g naturell färskost
1,5 gelatinblad
2 msk vatten
200 g frusna hallon

Tillred kinuskisåsen först, gör den helst kvällen innan eftersom den måste vara alldeles kall för att den ska kunna vispas. Mät upp grädde och farinsocker i en kastrull, värm upp och blanda om tills det kokar. Fortsätt koka såsen i ett par minuter och låt den svalna sedan och lyft i kylskåpet. Såsen ska inte bli riktig kinuski, utan såsen får bli lös så den behövs inte kokas så länge.

Vispa grädden och tillsätt färskosten. Vispa den alldeles kalla kinuskisåsen och blanda ner den i grädden/färskosten. Blötlägg gelatinbladen. Koka upp 2 msk vatten och blanda gelatinbladen i, blanda i smeten. Rör ner de frusna hallonen i smeten och häll hela fyllningen på det fuktade kakbottnet. Lyft mellersta kakbottnet på.

Limemousse (räcker till ett lager)
2 dl grädde
ca. 170 g Lime curd (jag använde färdig Lime curd kräm, halva burken)
125 g kvarg
1,5 gelatinblad
2 msk vatten

Vispa grädden och tillsätt kvargen. Blanda ner Lime curd krämen i gräddblandningen. Blötlägg gelatinbladen. Koka upp 2 msk vatten och blanda gelatinbladen i, blanda i smeten. Häll fyllningen på det fuktade kakbottnet och lyft på det översta kakbottnet. Ställ kakan i kylskåpet för att få smak, t.ex. över natten.

Dekoration:
Kinuski
4 dl grädde
4 dl farinsocker

Koka grädde och farinsocker i ca. 15 minuter, tills den klarar "kulprovet", dvs stelnar till en kula i ett glas vatten. Häll kinuskin på kakan nästan direkt att den inte hinner stelna. 

När kinuskin svalnat dekorerade jag kanterna med ljusröd grädd-kvargblandning och lyfte på muminfiguren som jag gjort av sockermassa och lakrits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!