tisdag 4 september 2012

Hastiga tag

Så ändras allt, som en följd av bara ett litet samtal med en kollega och vips behöver barnen dagvårdsplats fr.o.m. januari. Jaix! Nu försöker jag lista ut vilket skulle vara det bästa alternativet: daghem eller familjedagvård, kommunal eller privat, nära hemmet eller på vägen till arbetsplatsen, nära hemmet men som inte låter så bra eller lite längre från hemmet men som låter väldigt bra, syskongrupp eller inte.

Flickan är jag inte ett dugg orolig över, hon klarar sig och kommer bara att tycka om att få vara med andra barn, men Lillgubben är ännu så liten och så mammig att jag inte vet hur vi ska fixa det här. Helst skulle jag ju villa att de skulle få vara i samma grupp men det finns bara ett dagis här i omnejden där de har syskongrupper, och det daghemmet är åt fel håll med tanke på både min och mannens arbetsplatser och det går ingen rak buss dit, så det skulle bli ganska krångligt utan bil. Kommunala gruppfamiljedaghemmen står det inget om på nätsidorna så jag har ingen aning om hur stora grupper det är fråga om, hur gamla barn, vad de värderar och prioriterar där osv.

Idag måste jag skicka i väg ansökan så det blir att reda ut och försöka tippa rätt.

2 kommentarer:

  1. Vi har ju bara erfarenhet av ett alternativ men jag har hört att folk varit väldigt missnöjda med familjedagvård. Närmast för att om vårdaren har semster/är sjuk/har sjuka barn så blir det mycket krångligare än på ett vanligt dagis.
    Vi har ju varit super nöjda med Alvas dagis och rekommenderar att man har tillräkligt tid för inskolningen. Det sägs att bästa åldern att börja dagis är 13-15 månader (eller över tre år) så det kommer säkert att gå hur bra som helst för lillgubben!
    Ja, och efter ett år av erfarenhet; gör inte vardagen svårare än vad den är. Försök alltså att hitta ett ställe som det är lätt att hämta från och föra till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så vi också tänkte saken, att dagvårdsplatsen skulle vara på så lätt ställe som möjligt med tanke på arbetsresor. Det är ingen vits att först åka åt helt fel håll och sen till jobbet, och väldigt krångligt dessutom. Första alternativen var på jättebra ställen men iaf dagiset sa föreståndaren att är alldeles fullt nu och att det är svårt att hitta två platser på samma ställe mitt i verksamhetsåret, så vi är inte så optimistiska över det alternativet :( Men det lovades ta kontakt inom 2 veckor så vi väntar med spänning. Har inget humm om hur dessa saker sköts :)

      Jag har också hört de där rekommendationerna angående barnens ålder, så på det sättet är jag ganska lugn. Men ändå känns det så svårt att han, min lilla baby (som inte längre är så liten heller), ska vara någon annanstans än med mig/med V/hemma på dagarna. Nån helt främmande människa ska trösta honom när han är trött och ledsen, nån annan ska få höra nya ord före mig och se andra framsteg han tar innan jag ser dem :(

      Radera

Tack för att du kommenterar!