torsdag 3 januari 2013

Andra dagen

Även andra dagen av dagisinlärning gick bra, idag var vi lite längre och åt lunch där. Annars gick det ganska lika till som igår, för det mesta spenderade vi tid i lek- och sovrummet där barnen fick leka. De äldre barnen började bli rastlösa och sprang omkring och hoppade på Fatboy-dynor så det började se lite farligt ut. Som tur skall vi gå ut på gården imorgon, Flickan (och de andra äldre barnen) behöver nog verkligen den där stunden ute då hon får härja av sig. Lillgubben gjorde lite närmare bekantskap med en några månader äldre flicka, som tyckte väldigt mycket om att paija honom och borsta hans hår med en dockborste. Så gick han också flera gånger till sin egenskötare, klev antingen upp i famnen eller gick bara och log och pratade med henne och efter det sprang han och kramade hårt om mig. Det här var ett nytt fenomen vilket han inte gjorde ännu igår. Han gjorde det nämligen hela dagen igenom, efter att han varit en sväng någonstans kastade han sig hårt runt min hals och kramade.

Det som jag nu efter två dagar kan konstatera att är dåligt med att börja på ett alldeles nytt, nyligen öppnat dagis, är det att de inte har alla saker och rutiner ännu. Leksakerna de har är kanske riktade till lite mindre barn förutom barbiedockorna, vilka Flickan inte tycks riktigt vilja leka med. De har t.ex. ännu inga böcker, inga pennor eller papper och bara några "baby"pussel. Jag vet inte hur det är på dagis, ifall barnen får leka/göra vad de vill när de vill eller har de utnämnda lekstunder, lässtunder, ritstunder osv. På klubben fick de nästan själv välja och bestämma vad de ville göra och när, och de hade väldigt mångsidigt program, hoppas att det på dagiset också blir lika kreativt. Flickan njöt i varje fall av att få sjunga och spela, läsa, baka, modellera, rita, måla med vatten- och fingerfärger, klippa och limma och riva och skrutta osv. Plus att leka då förstås.

Flera frågor jag ställt angående hur de gör eller sköter något har jag fått svaret Jag vet inte hur det sköts här men där jag tidigare jobbade... Visst, det är säkert lite kaotiskt att börja på ett alldeles nytt ställe där inget är färdigt, men då borde ju personalen göra upp egna rutiner och vanor, så allt skall börja löpa. Nog har de ju erfarenhet från de tidigare arbetsplatserna och nu har de ju chansen att göra så att allt löper på så smidigt som möjligt. Men det blir nog säkert bättre hela tiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!