tisdag 20 mars 2012

Biten

Nu har det då hänt, det som vi varit rädda för och oroat oss över. Vi var oroliga över hur våra egna hundar skulle reagera på barn i familjen, eftersom de är rescuehundar och vi inte vet deras bakgrunder. Vi vet inte vad de har gått i genom, hur de levt. Om någon varit elak mot dem osv. Det är alltid svårt med rescuehundar, man kan absolut inte jämföra dem med valpar från en känd och väluppskattad hunduppfödare just pga att man inte vet vad man får, så att säga. Vi har egentligen kommit ganska lätt undan när man hört om andra rescuehundar, de har varit/blivit rumsrena direkt och har aldrig varit rädda för oss, utan genast blivit en del av familjen. Men med andra människor och hundar är de inte så lätta. Och de var absolut inte vana med barn. Men med dem har det gått superbra, inga problem. Vi har aldrig behövt vara oroliga på allvar att det skulle hända något. De tål oerhört mycket av Flickan och ifall de får nog varnar de med att morra lätt och går bort. Förstås måste man ha koll på barn och hundar hela tiden och man kan inte lämna dem ensamma.

Men nu hände då det vi varit rädda för, att någon av barnen blir biten av en hund. Som tur var det inte någondera av våra egna hundar! Det hände på söndag hos våra kompisar. De har en liten terrier, som är lite speciell av sig. T.ex. när det blir kväll börjar den morra åt alla, ingen får komma nära honom och ifall han sover i samma rum med en och han kan krypa under sängen kan ingen sova eftersom han håller sånt oväsen. Problemet är att hunden inte bara bor hos dem utan hälften av tiden hos andra partens ex, vilket jag tycker inte alls gör bra åt hunden.

Nåja, allt hade gått väldigt bra men sen plötsligt bet hunden Flickan. Hon ville väl föra en leksak åt hunden som satt på soffan bredvid vår kompis. Han åt något så det kan hända att hunden försvarade maten, vem vet. Hunden varnade inte ens med att morra i förväg (den morrar alltid då den vill vara i fred) utan bet riktigt argt Flickan i handen. Hon blev så ledsen, så ledsen stackarn men som tur blev det inte desto värre sår. Tre hål fick hon på handen och de blödde lite, men de såg värre (djupa) ut. Vi ringde till hälsorådgivningen (10023) och vi behövde inte åka till dejouren med henne eftersom hon har vaccinationerna i kraft. Ifall det börjar verka att såren skulle vara inflammerade ska vi åka och visa upp henne.



Jag vet inte riktigt hur man borde ha skött saken och det är ännu svårare att veta när det inte är ens egen hund det är fråga om. Våra hundar har vi själv ändå någon koll över men det känns att våra kompisar inte ens riktigt vet var de har sin hund. Nå, de skötte saken på sitt sätt. Flickan satt en lång stund i min famn och snyftade och lät oss desinfiera såren. Senare var hon glad igen och här hemma talar hon glatt om hunden och berättar hur han bet henne och visar handen. Så ingen skada tycktes hon ta. Jag hoppas bara att hundens tröskel att bita inte blev lägre (det brukar väl vara ofta så) nu, speciellt när de ska få barn i april/maj.

5 kommentarer:

  1. Oj då! Enligt vad jag förstått tycker de flesta människor att det är oacceptabelt med en hund som biter människor. Det är ju dessutom en helt annan sak om M skulle ha hållit på och stört hunden och den skulle ha varnat och hon skulle ha fortsatt osv. Men så där får nog inte en hund bete sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,det har jag också för mig att människor allmänt tycker det är oacceptabelt, speciellt de som inte själv har hund. Ifall det skulle ha varit vår hund skulle vi ju förstås fundera på varför den bet och hurdan hunden annars är (ifall man måste vara osäker på hunden jämt), men som du också skrev så skulle det ju ha varit en helt annan sak ifall M skulle ha stört hunden hela tiden. (Jag tänker inte så att ifall hunden biter ens en gång är nästa resa till veterinären och hunden blir där utan varje fall måste bedömas skilt).

      Den hunden är som sagt väldigt speciell av sig och jag tycker den är stressad (att bo 3 veckor på ett ställe och sen byta till ett annat til 3 veckor osv. gör saken bara värre tycker jag). Det är svårt att säga varför den bet men en delorsak kan vara att vi var där ett helt dygn och den blev stressad, men utan förvarning skulle ju inte en hund få göra så där.

      Om det vore min hund skulle jag ha gjort slut på hundens resande redan länge sen, och sökt hjälp av någon hundtränare. Den hunden skulle jag inte låta vara på soffan eller i sängen, inte i hela sovrummet. Det får inte våra egna hundar heller, och fastän det är väldigt motstridiga åsikter människor har om hundarnas dominans, så är jag av den åsikten att våra egna hundar är väldigt dominanta (beror kanske till en del av deras bakgrund) och ifall man ger dem möjligheten så tar de ledarplatsen i flocken. Och jag tycker absolut inte att man behöver "visa hundarna sin plats" med våld, absolut inte.

      Men men, jag tycker att den hunden inte passar i en barnfamilj, men det skulle vem som helst ha sagt om våra hundar också :) Och det blev hur bra som helst. Så jag hoppas innerligt att den hunden lär sig acceptera och beté sig med familjens egna barn i alla fall. Huh, nu blev det lite långt svar, man kunde ju nästan gjort ett inlägg av kommentaren :)

      Radera
  2. Kom och läsa om er olycka :( Så synd om Flickan och hela familjen. Vad sa hälsovårdspersonalen om antibiotika? Min vän som är sjuksköterska, rekommenderade att man i varje fall ger barnen medicin för att undvika inflammation. Vi själv frågade efter antibiotika. Läkaren skulle inte annors ha skrivit recept. Hoppas Flickan mår bra i varje fall!

    (Har inte använt svenska sistone. Kan hända att jag skriver helt konstigt men ville ändå kommentera på rätt språk :D )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooh, du talar också svenska, vad roligt! :) När man får en bild av någon person så känns det så konstigt om det råkar vara annorlunda. Fastän via en blogg så lär man ju nog inte känna någon så väldigt bra, men ändå. Hade ingen aning om att du talade svenska :)

      När vi ringde 10023 sa hon att vi inte behöver gå till läkaren och hon behövde inte få någon antibiotika ifall det inte började se ut att bli inflammerat, och eftersom såren läkt bra har vi inte gjort det heller. Hoppas det nu int blir någo "jälkitauteja" pga det :(

      Och din svenska låter ju jättebra! Int kan jag själv nå desto bättre :)

      Radera
  3. Jag är helt finskspråkig men har studerat svenska och borde kunna jätte bra... Känns inte så efter de här finska hemmaåren :D

    De vet nog säkert bra där i 10023 :)

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar!