fredag 16 mars 2012

På restaurang

I dag åkte vi till Östra Centrum för att hämta Lillgubbens pass, som var färdigt redan på onsdag. Som bisats kan jag nämna att jag inte fattade ett skvätt av textmeddelandet jag fick. Som tur fanns ordet polis i meddelandet, så fick jag ett humm om vad det var fråga om. Meddelandet började så här: Tillståndshandlingen ni har beställt har kommit. Ungarnas modersmål är svenska och alla officiella dokument mm. kommer på svenska. Mitt eget officiella modersmål är finska och har skött alla officiella ärenden på finska, men för någon annan kan detta ju vara klart som vatten.

Men men, det tog sin tid där på polisstationen och efter det var det lunchdags. Jag frågade Flickan vad hon ville äta. Sallad? Ej! Bröd? Ej! Pasta? Ej! Kött? Ej! Höna? Ej! Nå vad vill du äta då? Hambujaje! Förra veckan gjorde hon premiär. Hon fick äta hamburgare för första gången och nu var vi ju på samma ställe så hon tyckte att det var hamburgare som gällde även i dag. Vi valde Chico's och det gick väldigt bra. Jag är faktiskt lite imponerad och stolt över mig själv, och ungarna hur fint det gått nu två veckor i rad att vara på offentliga ställen, bland annat folk och även på restaurang med dem ensam. Med omtanke på hurdant det är här hemma ibland skulle man kunna förvänta sig det värsta och inte röra sig på offentliga ställen med dem innan de är myndiga. Men Flickan är oftast som bäst då vi är som gäster någonstans eller borta hemifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!