torsdag 15 mars 2012

Legohysterin och lite om kläder

Jag är visst lite sen med det här, men ärligt sagt visste jag inget om att Lego gett ut en ny serie och ärligt sagt bryr jag mig inte så hemskt mycket heller. Men kanske jag också måste ta del i hysterin, kan i samma veva ta upp ämnet barnkläder eftersom jag inte orkat delta i den hysterin heller.

Men som sagt, så har Lego visst lanserat en ny serie, Friends hette den väl, som är riktad för flickor. Bakgrunden är väl det att flickor inte köper lika mycket Legon som pojkar. Och nu är det då fel enligt en del människor. Fel att göra en serie av många med lite ljusröda och lite lila klossar, med flickor/kvinnor. EN serie. Det som jag inte förstår är varför denna kalabalik uppstod nu. Varför inte då Star Wars, Ninjago, Technic, Racers eller t.ex. Cars serierna kom ut. De skulle man ju så där snabbt tänkt kunna tro är riktade för pojkar. Men aijo, det är ju inget fel på det. Det är ljusrött och lila som det är fel på. Eller så tycker jag mig läsa mellan raderna ofta då det är t.ex. tal om barnkläder. Flickor får inte klä sig i ljusrött och flickor får inte klä sig i klänning. Det ger färdiga (fel) könsroller för barnen, men att pojkar klär sig i ljusblått eller blått anses inte vara så farligt.

Jag är "allätare" då det kommer till barnkläder och leksaker och jag orkar inte ta någon stress över det. Jag klär/har klätt (hon vill oftast välja sina kläder själv nuförtiden) min dotter i flickiga kläder så som klänningar/tunikor, kjolar, ljusrött och lila. Men sen har hon också mycket (största delen) andra kläder, kläder i sk. neutrala färger och även i pojkfärger om man vill se på saken så. Riktigt pojkiga kläder har hon inte men inte har Lillgubben det heller. Ett par rutiga gubbyxor med lappar på knäna har han men annars är de väldigt lika Flickans kläder. Han har även använt hennes gamla ljusröda bodyer, de få enstaka vi hade i så här små storlekar. Klänningar har jag inte klätt på honom. Jag tycker vardagliga kläder ska vara såna barnet kan röra på sig fritt i och leka utan att akta sig hela tiden eller att något klämmer eller spänner. Att dom ser fina ut är inget minus heller. Och det är det som är frågan tycker jag. Det som jag tycker är fint kanske inte alla andra tycker är fint.

För klär man nu inte sina barn ganska långt  i såna kläder man tycker är fina? Om man kan välja alltså. Och när barnen blir äldre börjar de ju visa ett initiativ att själv välja sina kläder, först mellan dem som man har hemma och senare kanske i butiken också. Och jag tror faktiskt att det finns på något sätt inbyggt, kanske inte i alla, i vissa t.ex. flickor att de tycker om att klä upp sig, leka med smycken och smink, sådant som anses vara flick-greijor. Så är det med min dotter i varje fall. Och här kan man verkligen inte tala om någon sorts rollmodell eller exempel som jag skulle ha gett henne. Jag sminkar väldigt sällan, speciellt nu med ögonfransförlängningarna har jag kunnat lämna bort maskaran jag alltid då och då använde. Jag går inte klädd i klänningar och finkläder här hemma, absolut inte. Jag är storkonsument av mjukisbyxor, topp och någon sorts college- eller velourjacka. Jag använder väldigt lite smycken, har ett och samma halsband på mig alltid och därtill har jag förlovnings- och vigselringen på fingrarna. Men ändå har Flickan älskat att leka med pärlhalsband av trä sen hon var långt under ett år. Hon sminkar sig och ibland oss andra familjemedlemmar också. Hon väljer sina kläder oftast själv och väldigt ofta vill hon ha någon av klänningarna, dvs. tunikorna. Men sen igen är hon inte tyst och lugn, intresserad bara av att läsa och rita, så som en del tycker att flickor borde vara. Hon härjar, springer, hoppar och klättrar, bygger saker och söndrar saker. Hjälper till med renoveringen, vill skruva på saker osv. Men så har hon också sin plånbok och sina väskor hon ska ha med sig då hon skuffar dockorna i vagnen. Hon ammar sina dockor, byter blöja på dem och sköter om dem. Hon kör bil och leker med Lego klossar. Duplo klossar.

Och så kommer vi tillbaks till Legona. Varför skulle inte pojkar då kunna leka med den nya Friends serien? Vad jag nu snabbt kollade så fanns det ju alldeles unisex saker, som t.ex. trädkoja, café, veterinär, uppfinnarverkstad, valphus, husdjurspatrull, hundutsällning mm. Varför skulle dessa vara endast för flickor? Och är det inte i sista hand föräldrarna som bestämmer vad de vill skaffa åt sina barn? Så om man vill uppfostra sitt barn så könsneutralt som möjligt så då köper man bara vanliga Legon. Men kan inte de som vill ha just Friends serien (eller Ninjago serien) få ha det utan att bli uppskälld eller utan att få en lektion i könsneutralitet eller jämställdhet? För ärligt sagt ser jag inte att vi kan rätta till jämställdhetsproblem med att förbjuda ljusröda kläder eller flick- och pojkleksaker.

Jag kommer inte ihåg att det någonsin skulle ha varit så här hysteriskt med kläder eller leksaker då jag var liten. Vi fick leka med de leksaker vi ville, klädde oss som barn, ingen tyckte det var för flickigt eller för pojkigt. Och inte kommer jag ihåg att jag skulle ha blivit behandlad på ett annorlunda sätt än pojkarna eller att jag inte skulle ha fått göra något eller beté mig på något sätt för jag var flicka. Jag kan berätta att på första klassen i lågstadiet klättrade jag ända upp till taket med repen i gymnastiksalen och inte en enda pojke vågade göra det. Sådeså.

Nå nej, men på allvar fattar jag inte what the fuzz is all about. Få se hur många arga genusmänniskor jag får i nacken på mig nu. Tack och god natt!

5 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Jag håller med dig!

    Jag försökte förresten hitta detdät "beställ kommentarer per e-post" och jag hittar inte det. Tänkte fråga dig om hur man gör eftersom du också har Blogger men nu märkte jag att det inte finns något sådant alternativ här på din blogg heller :) Svårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den där länken "Registrera dig via e-post" här igen, konstigt! :)

      Radera
  2. Ojdå, den rutan har försvunnit :O Den fanns nämligen tidigare här på min blogg, för jag minns att jag funderat att varför den syns åt mig själv när jag får e-post om kommentarerna i varje fall. Är det månne nån ny version eller nåt. Måste kolla upp. För på andra bloggar finns den ännu (t.ex. Neppes).

    SvaraRadera
  3. Nu är jag ju ingen arg genusmänniska (enligt mig själv i alla fall :)) men jag ville bara här tillägga till mitt eget inlägg om ämnet att det kanske inte är den där ljusröda färgen som gör människor arga utan det att flickdockorna skall se annorlunda ut än pojkarnas. Smalare och ja, annorlunda och mera flickiga. Många tycker att det ger en bild åt flickor att de borde vara söta och fina medan pojkarnas utseende inte spelar någon skillnad.
    Varför kan inte båda könen leka med lika lego "gubbar" är väl den största frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag har inte någonsin sett dig som en arg genusmänniska :) Och jag menade inte dig eller ditt inlägg, med den ljusröda färgen, utan helt allmänt. Ofta när det varit debatt om barnkläder gällande könsneutralitet tycker jag att många klagat just på den ljusröda färgen.

      Radera

Tack för att du kommenterar!