måndag 12 mars 2012

Stripes

Min mamma hade födelsedag förra veckan och som gåva gav jag henne bl.a.två dynor att ha på soffan. Jag konsulterade även min syster och tog till slut två olika dynor. Den första, som såg precis ut som en sådan min mamma skulle vilja ha, var Pentiks Gardenia och den passade perfekt hos mamma. Den andra passade ju nog också men den var inte lika mycket mammas stil som den första men den var så fräsch att jag måste bara ta chansen. Jag tyckte själv massor om dynan, Pentiks Majakka, och nu funderar jag på att kanske behålla den själv och köpa en till Gardenia åt mamma i stället för att byta ut den.Jag fick nämligen en vision.

Heheh, då mannen min hör orden jag har en vision blir han orolig. Han tycker att det oftast betyder antingen  mycket jobb eller mycket pengar eller i värsta fall både och. Men som jag nämnde i inlägget innan skulle jag tycka om om Flickans säng skulle se ut som en soffa dagtid och nu fick jag en galen idé att skaffa de här randiga dynorna i olika färger att ha på sängen. Jag har som sagt aldrig blivit riktigt besatt av stjärnor, men ränder i barnrummet (och soffkuddarna är ju också randiga) är lite som stjärnor för mig. Jag har denna Karkuteillä























(bilden lånad) tygbit av Marimekko, som skall bli en tavla på barnrumsväggen och dynorna skulle just ha samma färger som finns i tavlan: gul, ljusröd och turkos (ljusblå). Den gröna skulle jag nog också behålla för den är bara så fin och min andra vision (eller första egentligen, eftersom jag haft den länge) innehåller också grönt. Den är nämligen gardinerna till barnrummet.

Majakka dynorna (dynvar rättare sagt)  från Pentik (bilderna lånade). I verkligheten tyckte jag att de var grannare färger, inte så här pastell som de ser ut på bilden, men jag måste ännu gå och kolla eftersom jag fick min vision först efter att jag varit där.

Jag har ännu inte hittat de perfekta gardinen men jag har en tanke om hurdana de borde vara. Jag skulle vilja ha randiga gardiner med limegrönt, ljusrött/pinkt, orange, turkost och eventuellt rött och blått. Ränderna skulle helst inte vara lika tjocka utan de skulle få variera, likaså mellanrummet mellan dem samt ordningen. Här är några snabba exempel som jag gjorde med Painten:



































































Kan man designa sina egna gardin någonstans? Men det kan nog hända att det skulle bli för rastlöst och grällt, speciellt om de randiga dynorna fanns. Kanske det skulle räcka med enfärgade gardiner eller gardiner med breda ränder i  ett eller några av färgerna. Hmm, måste fundera vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!