lördag 31 mars 2012

Om vårkläder, för barn

Nu har det ju lovats vinterväder till veckoslutet igen, men annars börjar det nog bli ganska bråttom med vårkläderna. Tjejen har ett set på väg, och jag hoppas att hon inte drunknar i kläderna men Lillgubben, den stackarn, har bara vinterhalaren och inget annat. Ungarna är just i olika storlekar olika tider på året, vi har en väldigt tunn vår-/sommarhalare i storlek 68 (som inte håller vatten) som redan nu är kort om buntarna för Lillgubben, och nästa storlekarna börjar vara för tjocka för vårväder.

Jag var häromdan och kolla på vårkläder och gud, så läckra färger det finns. Ticket to Heavens strong lime:




























Jonathan Classics lime, turkos och orange:





















Och Reimas sintti i svart (mörkblå går också)























tycker jag också sjukt mycket om. Men alla de här kostar ju en hel del och så känns det så dumt att betala enorma summor för en overall som går på i några månader, eftersom tillväxten ännu är ganska snabb i det här skedet (fastän den ju saktat ner jämfört med de första månaderna). Och dessutom har vi kvar Flickans gamla Ticket set i storlek 80 som eventuellt kan användas redan på hösten.

KappAhl hittade jag en overall som verkade jättebra, materialet kändes bra, overallen hade förstärkta knän och rumpa (just det som en krypande och sittande minityp behöver) och den var vattentät upp till 10.000 mm, så Lillgubben skulle få krypa i vattenpölar vad han orkar med den. Den fanns i röd och blå och jag tror jag skulle ta den röda.


























Jag måste nog ta Lillgubben med mig som modell och testa ifall 74 cm eller 80 cm är bättre. Vad jag hittade på google, så tycktes just de här KappAhls ProXtec kläder vara omtyckta och av bra kvalitet. Dessutom hade de en urläcker jacka i grönt


























som jag absout skulle villa ha åt Flickan men när hon redan har ett set jacka+byxor på väg så skulle nog en overall vara bättre, ifall man nu skaffar nåt åt henne ännu. Tidigare har vi klarat oss med ett set (vattentät) + kurakläderna och "finare" jacka men nu började jag tvivla på mig själv. Klarar vi oss verkligen med så lite i år. Och det som fick mig att tvivla var att jag läste om människor som på riktigt har 6 olika set, 6 OLIKA set för ett barn. Och då talar vi 6 vattentäta eller vattentålande och slitagetålande set varav största delen var i stil med Ticket to Heaven, Polarn o. Pyret, Molo, Småfolk mm. Hur har människor råd med sånt?!

Men anyways så börjar Lillgubben vara lite otålig och svettig med sin vinteroverall, så vi hoppas på vinterväder* ända tills vi fått skaffat en tunnare overall åt honom.

*På riktigt önskar jag nog verkligen inte mer vinterväder!

Alla bilder lånade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!