måndag 13 februari 2012

Tjejkväll och mudcake

Vi hade tjejkväll med två av mina närmaste vänner på veckoslutet och jag bakade en mudcake kvällen till ära. Köpt mudcake är en av mina absoluta favoriter, och jag kan äta typ halva kakan på en gång, men självgjord mudcake slår nog butikens kaka. Vad skönt det dessutom var att få pladdra på ordentligt tjejsnack efter en lång tid, fastän helt ledig var jag ju inte. Först hade jag båda ungarna med mig och Lillgubben blev ända till slut medan mannen hämtade Flickan hem då det blev läggdags för henne. Här kommer receptet på mudcaken:

 Mudcake

150 g smör
100 g mörk choklad (min. 70%)
ca. 0,5 dl mjölk
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 dl socker
4 msk kakaopulver (t.ex. Van Houten, Fazer)
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt

Smält smör i en kastrull och låt chokladen smälta i smöret. Blanda mjölken i smör-choklad blandningen och låt svalna en stund. Blanda torra ingredienserna skilt under tiden. Blanda äggen i den avsvalnade smör-choklad blandningen och kombinera sedan smeten med de torra ingredienserna. Rör om ordentligt t.ex. med en trägaffel eller sked i ungefär en minut, tills smeten blir glansig. Häll smeten i en smörjd kakform (helst en med löstagbar kant) och grädda i 200 grader i c:a 13 minuter (det rekommenderas att inte grädda kakan längre än 15 min., för att kakan ska bli lite lös i mitten).
Låt kakan svalna ordentligt, helst till nästa dag och förvara i kallt.

Det här blir ju snart en bakningsblogg, jag hade nämligen tänkt baka något vändagen till ära i morgon men så är det ju fastlagssöndag också och jag hade tänkt baka fastlagsbullar med Flickan. Så få se om vi skippar morgondagens bakande att jag inte sväller upp i enorma proportioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!