onsdag 26 december 2012

En annorlunda annandag jul

Vanligtvis har vi varit hos mannens morföräldrar annandag jul, det är en tradition de haft i släkten. Mannens morfar har födelsedag just den 26 och dessutom är det morföräldrarnas bröllopsdag. I år samlades släkten hos mannens moster men vi kunde inte delta p.g.a Flickans vattkoppor. Alla andra har haft vattkoppor förutom en pojke, som är en månad yngre än Flickan. Hans mamma har en sådan situation på jobbet att hon inte skulle kunna vara borta så därför fick vi portförbud till träffen, vilket jag förstår och respekterar helt. Men att en del började panikera över bältrosor och liknande fast de redan haft vattkoppor och t.o.m förbjöd min svärmor komma på besök till oss före hon skulle till släktträffen fattar jag inte. Tycker det redan är ganska outrageous. Äh, vad jag blir irriterad av överhysteriska människor!

Svärmodern brydde sig inte över andras förnekningar och hennes familj med mannens syster och systerdotter kom på besök på eftermiddagen, barnen blev väldigt glada över att få lite barnbesök. Vi fick lite till juklappar och jag fick kanske den finaste presenten någonsin. Det var egentligen ingen julklapp sa svärmodern, utan en gåva som hon ville ge mig eftersom hon tycker att jag är en så härlig svärdotter och mamma. Blev helt paff och visste inte vad jag skulle säga, såg säkert bara dum ut, tackade och kramade om henne. Jag fick en väldigt fin ring med en sjukt stor sten, bergskristall misstänkte svärmodern, som ursprungligen varit hennes mormors ring. Och nu fick jag den, fast hon har en egen dotter hon kunde ha gett den åt. Känner mig verkligen tacksam och uppskattad. Helt underbart att höra att man är omtyckt, fast vi ju nog alltid kommit bra överens.

2 kommentarer:

  1. Oj vilken fin gåva du fick! Och vilka snälla ord :) Jag håller med om att det är konstigt med överhysteriska människor som tror att de kan komma undan alla sjukdomar genom att inte träffa folk som är sjuka. Sjuk blir man ju ändå i något skede, själv tycker jag att det bara är bra att bli lite utsatt redan när man är liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och när de var överhysteriska av ingen orsak. Eftersom de andra barnen och vuxna alla haft vattkoppor så får de ju inte någon bältros av att vara i samma rum med en som har vattkoppor. De har ju redan viruset i sin egen kropp och bältrosen kommer om den kommer, oftast i 50+ åldern och t.ex. stress kan vara the trigger, inte ett vattenkoppigt barn :) Men vi ser annars också på saker och ting (speciellt angående hälsa och sjukdomar) så olika med dessa människor...

      Radera

Tack för att du kommenterar!