söndag 2 december 2012

Kära julgubben, del 2

Nu kommer del 2 av julklappsönskemÃ¥len, d.v.s. mina egna julklappsönskemÃ¥l. Jag brukar ha lite svÃ¥rt med att hitta pÃ¥ nÃ¥got helt personligt som jag skulle önska mig till födelsedagsgÃ¥va eller julklapp, sÃ¥dant som skulle vara bara för mig. Ofta är det inredningsprylar eller saker till hemmet, liksom även denna gÃ¥ng till stor del. 

- Kärl/tallrikar
*Vita KoKo tallrikar, jag är urled på våra mörkblåa kärl som jag skaffat som tonåring, dessutom tillverkas de inte längre och jag har inte alla delar/tillräckligt av dem anyway. Och så tycker jag att maten ser bättre ut på vita tallrikar, har tänkt att vi kan sen pigga upp dukningen med att skaffa färggranna kärl till de vita, men basuppsättningen skulle vi ha i vitt.






















 





















Låga tallrikar, både stora och små (nu märkte jag att det kommit en annorlunda stor tallrik också, med små kanter men den har jag inte sett live någonsin så jag vet inte vilken är finare, men den där med större kanter (på bilden högst upp) tycker jag i alla fall om), djupa tallrikar, någon sorts skålar för t.ex. förrätt eller efterrätt (de finns så många olika skålar och fat så på bild vet jag inte vilken skulle lämpa sig bäst, men en sån där "passlig" skål).

*Nero tallrikar, 25x25 cm och 20x20 cm också i vitt. De här tycker jag så mycket om, tycker de skulle passa till fester och andra lite finare middagar ypperligt. Och så går de också att kombinera med KoKo serien bra, har tänkt på det en längre tid och nu såg jag att Sophié hade gjort det, så det är bevisat att det ser bra ut!



Så tycker jag också att den här KoKo kannan är fin:


* Glas
Kartio juomalasi 40 cl, harmaa, 2 kpl
Aino Aalto juomalasi 33 cl, harmaa 2 kpl
Bl.a. Iittalas genomskinliga 21 cl Kartio-glas, genomskinliga och/eller gråa 40 cl Kartio-glas, genomskinliga och/eller gråa Aino Aalto glas både i storlek 22 cl och 34 cl.

Alla bilder lånade från Iittala store.

- En Sarpaneva gryta har varit på önskelistan länge, men den är så hiskerligt dyr. Men en gryta önskar jag att vi hade, det blir inte riktigt samma feeling i maten när man kokar den i en kastrull istället för gryta...



Även denna bild lÃ¥nad frÃ¥n Iittala, där jag märkte att de har julrea pÃ¥ Sarpaneva grytorna. 

- Olika färgers Kivi ljuslyktor, röd och orange har jag.

- En ljusterapilampa, Innosol Aurora. Den ser fin ut och den kan man använda som en vanlig lampa också, tycker det är viktigt för att kunna bevara lampan någonstans för en sån där stor rund klump, som man inte kan använda som vanlig lampa, vill jag kanske inte ha framme i vardagsrummet eller sovrummet i onödan. Jag tänker lite i förskott på januari då jag skall börja jobba och inte kommer att ha möjlighet att vara ute då det är ljust och kanske behöver lite ljusterapi för att orka. Den finns i två olika varianter, Innosol Aurora Dim och Innosol Aurora Mega, de skiljer sig på vårdavståndet. Man måste vara 45 cm från Dim och 95 cm från Mega, så Mega skulle vara lättare att använda tycker jag, men den är igen dyrare än Dim. Såg att Hobby Hall hade rea på Aurora Dim.


Bilden lÃ¥nad frÃ¥n Innojok Oy. 

- Silvershampoo och/eller någon annan shampoo och balsam.

- Handcreme, önskar mig Avenes Cold Cream som jag använde för nÃ¥got Ã¥r sedan dÃ¥ mina händer var i likadant skick som nu. De är sÃ¥ torra att hyn spricker och det svider nästan hela tiden och vanlig handcreme tycks inte hjälpa tillräckligt.

Annat jag drömmer om kan man läsa i Inredningsdrömmar inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!