onsdag 31 oktober 2012

En liten jämförelse


Jag gorde en liten jämförelse mellan tygblöjorna, eller fickblöjorna rättare sagt, som vi har. Jämförde deras storlekar. Om någon kommer ihåg, och orkade läsa hela inlägget, då jag skrev om våra tygblöjor och berättade t.ex. om problemet med Myllymuksut fickblöjan i storlek L-XL/10-15 kg, som man kunde förvänta sig vara passlig åt Lillgubben nu men som är för stor, och att den mindre storleken S-M/5-10 kg är alldeles passlig fastän många andra sagt att de börjat använda den större redan vid 4 månaders ålder.

Här är några bilder på de blöjor vi har:


Underst en Babyland one size fickblöja med stjärnor, som borde passa ungefär mellan 3 och 16 kg om jag kommer rätt ihåg. Man kan justera blöjans storlek i alla riktningar med knäppen. Överst en grön Myllymuksut Muksut fickblöja i storlek S-M/5-10 kg. Myllymuksut blöjan är lite smalare än Babyland blöjan men de är lika långa, dvs. höga i användning, och flikarna man fäster blöjorna med är lika långa så man får blöjorna ungefär lika spänt. Dock får man nog knäppen lite spändare eftersom det finns mera att välja mellan och de kan fästas  långt i kors.

Här är underst samma Babyland blöja men överst Mannamaas Taskumanna fickblöja med igelkottar och svampar i storlek M, som är menat för 6-12 kg. Även i den här jämförelsen är Babyland blöjan bredare, men båda blöjorna ungefär lika långa/höga. Mannamaas flikar är lite kortare och den tycker jag man får just perfekt spännt då man fäster kardborrbanden alldeles bredvid varann.

Underst Babyland blöjan och överst Muksut fickblöja med elefanter i storlek L-XL/10-15 kg. Muksut är riktigt lite smalare men blöjorna är lika långa/höga. På bilden ser det ut som om Muksut skulle vara kortare men jag flyttade blöjan lite högre uppåt så man skulle se hur stor skillnad det är på flikarnas längd. Inte under att vi inte får Myllymuksut blöjan tillräckligt spännt och att den alltid läcker vid låren.

Här ännu en jämförelse mellan båda Muksut blöjor, under storlek L-XL/10-15 kg och överst storlek S-M/5-10 kg.



Som sista jämförelse Muksut storlek S-M/5-10 kg och Mannamaa storlek M (6-12) kg som jag tycker känns väldigt lika i användning och äver så här på varann ser de ju rätt så lika ut i storleken. På Mannamaas hemsidor står det att för de flesta barn går storlek M så länge blöjor behövs, men det finns även en Petite storlek, som är menad för smala småbarn, ungefär för 9-13 kg och den är längre/högre än storlek M men lika bred. Den största storleken är L som är menad för 10-17 kg.

Jag kan inte riktigt sätta blöjorna i någon favoritordning, tycker alla förutom den stora Myllymuksut blöjan har fungerat bra. Mera tycker jag det beror på vad man har inne i blöjan hur den fungerar. Vi har lite dåligt med bra sug. Med Babyland blöjorna kom ett mikrosug per blöja och med den mindre Myllymuksut blöjan ett vikbart bambuhampsug, men de andra blöjorna hade inget sug med sig. Dessutom räcker inte riktigt ett sug/blöja utan vi måste sätta ett extrasug i varje blöja. Vi har några råullssug och så har jag gjort extrasug av gamla frottéhanddukar. På huuto.net köpte jag en gång Rainbows sug i ekologisk bomull och de har fungerat väldigt bra som extrasug, som enda sug skulle de inte fungera eftersom de är så småa. Nu beställde jag stickade sug av bambugarn av min mamma, bambu lär ha en väldigt stor sugförmåga har jag läst. Och så planerar jag lite på att sy ihop min handduk av mikrofiber, som jag använde på våra vandringar någon gång i tiderna före barn, till passligt stora sug för blöjorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!