måndag 8 oktober 2012

Om tygblöjor och steg

Med Lillgubben har vi använt tygblöjor och engångsblöjor ganska fifty-fifty. I början använde vi bara engångsblöjor men när kakkandet började bli lite mer rytmiskt och varje blöja inte var full med det, började vi använda tygblöjor också. Nu brukar vi använda bara tygblöjor om vi är hemma förutom till natten då vi sätter en engångsblöja. Jag borde skaffa lanolin, så att vi kunde börja använda tygblöjor även till natten. Jag vill inte sätta ett "plastskal" till natten när blöjan ändå är på så länge, så det känns bättre att klä ullbyxor, som andas lite bättre, till natten. Detta ifall vi har rena blöjor. Vi har ännu ganska få blöjor så det blir att tvätta dem nästan varje dag.






































Med Flickan använde vi de tygblöjor som kom i moderskapsförpackningen (nej, jag får inte desto större rysningar eller problem av att kalla den moderskapsförpackning...), d.v.s Imse Vimses innerblöjor och skal men de höll inte alls. Precis allt läckte. Drygt ett år sedan beställde jag 3 fickblöjor av märket Babyland, som fungerade ganska bra med Flickan. Men då var jag ju inte så insatt på ämnet och fattade inte att man måste sätta extra sug i blöjorna förutom mikrofiberssuget som kom med med dem. Med ett extrasug fungerar de bra.





































Till näst köpte jag Popolinis innerblöjor (8 st) och två stycken skal från Huuto.net. De håller jättebra och har aldrig falskat men de är nog inte alls behändiga att använda tycker jag. För det första tror jag att de är alldeles för stora för Lillgubben ännu också, fastän kilogrammen stämmer. De är alldeles för långa och det blir en stor och tjock klump mellan benen på ungen när blöjan är på. För det andra har innerblöjorna inget eget fäste (kardborrband eller knäppen) utan de fästs i skalet och så är det endast skalet som fästs med kadborrband. Detta är ganska krångligt med en unge som inte hålls stilla en enda sekund och blöjan går snett osv. Av dem fick jag lite motbjudande tankar för skilda inner- och skalblöjor. Tills jag hittade Mannamaas hemsidor. Nu vill jag absolut skaffa deras innerblöjor och pul-skal, har läst så mycket bra om dem. Och dessutom ser de ju så läckra och fina ut och man kan välja tygen själv. Tyvärr har jag inte hittat begagnade på huuto, endast Mannamaas fickblöja som jag just köpte, men inte ännu fått hem. Därtill är jag väldigt intresserad av deras nattblöja och Kestovaippakauppas (KVK) Sleepy- nattblöja. Såna måste vi absolut skaffa.





































































Av min kompis fick jag låna en Myllymuksut Muksut fickblöja som var med i moderskapsförpacningen förra året. Den är storlek s/m = 5-10  kg men går ännu också fint på Lillgubben (hans vikt får vi reda på imorgon). Blöjan har fungerat bra och sitter väldigt bra på Lillgubben så jag köpte en begagnad, mycket lite använd, i den större storeken m/l = 10-15 kg i härligt elefanttyg på huuto, men den är alldeles för stor. Man får inte blöjan tillräckligt spänt runt låren och den läcker alltid. Och jag som just läste en annons där den större storleken såldes och det skrevs att den mindre gick endast de 3 första månaderna tills den blev för liten så den större (som ännu är för stor hos oss) kunde börja användas redan vid ca. 6 kg. Ingen chans! Av dessa Muksut blöjor finns det ganska mycket av på huuto, så jag har tänkt köpa några till i den mindre storleken eftersom de är ganska lätta att använda om man sätter sugen färdigt på pats. Med tanke på dagis alltså.



































Och som man kan se på bilderna, så går Lillgubben. Det har jag väl inte raporterat om här. Han tog sina första steg alldeles i slutet av augusti, den enda gången jag var borta hela dagen (på min kompis möhippa). Fick ett textmeddelande av min man att Lillgubben svängt sig stående och tagit sina första steg utan stöd. Efter det tog det en lång tid innan han igen tog några steg. Som sagt funderar han och tänker han mera på saker än sin storesyster. Han måste processera saken och några veckor senare var han färdig med processen och började ta steg lite oftare. När han väl börjat med gåendet (typ 2 steg i början) gick det ganska snabbt framåt och han började gå 10-20 steg åt gången och nu för tiden kan han gå flera varv runt matbordet t.ex. Men nog faller han ju omkull ganska lätt ännu, som tur faller han alltid på rumpan.

*På bilderna har Lillgubben en Babyland fickblöja på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!