fredag 19 oktober 2012

Hästigt

Nu har det då varit hästar, hästar, hästar två dagar i rad. Helt underbart efter en lång, lång paus. Igår hade jag bara en programpunkt som jag absolut ville se: voltigen! Det var ingen tävling, bara ett mellanprogram i den sista klassen, men den ville jag absolut se (men jag såg nog mycket annat också).

Jag har själv tävlat i voltige (vikellys på finska) och hann hålla på med voltige i nästan 15 år innan jag slutade. Jag skulle själv ha velat fortsätta ännu en säsong till men ödet kom med i spelet. Jag har tävlat först i lag, och vårt lag var Finsk mästare flera år i rad och trea i Nordiska Mästerskapen i tre år. Någon gång i tiderna fanns det en övre åldersgräns för de som fick delta i lagvoltige och när jag blev för gammal började jag tävla individuellt. Det gjorde jag de sista åren och var FM tvåa varje år efter det första året, då jag spännde så sjukt mycket för att uppträda individuellt och tävlingsprogrammen inte gick så bra. Då var jag fjärde tror jag. Min f.d lagkamrat var alltid etta, vi tränade tillsammans och tävlade mot varandra, men alltid i god anda. Vi deltog i internationella tävlingar i flere olika länder som individuella också.

I början var det ju en enorm chock att gå från att träna och umgås med hästar 4-6 gånger i veckan till noll. Och att inte träffa sina vänner man tränade med, de hade blivit en väldigt stor del av mitt liv.

Nåja, men här några bilder från voltigeuppvisningen på Helsinki International UB Horse Show 2012:








Voltige är gymnastik/akrobatik på en gallopperande häst, det finns lag-, individuell- och parvoltige. Man kan göra allt från stående/knästående till spagat, liggande rörelser till kullerbyttor och dessutom kan man hjula på hästryggen och göra volt antingen på ryggen eller ner från ryggen. Och så mycket mer.

Och för att bevisa att jag nog sett annat än voltige också har jag några bilder från hoppbanan idag:






































Jag blev lite kär i hästen på den sista bilden, tycker den var så fin!

Imorgon tar jag Flickan med mig och så går vi och se på Family Circus på Horse Show på förmiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!