tisdag 30 oktober 2012

Inga dagvårdsplatser än

Fick idag ett samtal av en föreståndare på ett daghem vi satt som ett alternativ. Jag vet inte är det hon som koordinerar dagisansökningarna och -platserna, men henne har jag alltid talat med när det varit fråga om dagvårdsplatser. Hon berättade att inget av gruppfamiljedagvårdsplatserna kommer att ha lediga platser fr.o.m årsskiftet och inte heller något av daghemmen vi satt som alternativ. Ifall inte någon familj t.ex. flyttar plötsligt till ett annat område. De hade haft möte förra veckan men hon visste ännu heller inte om den nya enheten, jag fick höra om då vi började undersöka olika alternativ för dagvård. Det skall alltså eventuellt öppnas en ny enhet, ett daghem, vid Forsby sjukhus och det nämnde vi på ansökningsblanketterna att vi är även intresserade av det dagiset. Men de vet alltså ännu heller inte om det öppnas vid årsskiftet eller när. Det är vårt sista hopp nu. Vi önskar och hoppas och ber att enheten skulle öppnas, så vi inte skulle behöva rouda våra barn till andra sidan stan.

Hon sa det samma, som hon och alla andra jag talat med sagt varje gång, igen. Att det är så svårt att få dagvårdsplats vid årsskiftet eller på våren. Att på hösten skulle det vara så mycket lättare. Jo, det förstår jag, men borde man planera när man skaffar barn med tanke på när och i vilken ålder man vill att de ska börja dagis?! Att om vi skulle vilja att Lillgubben börjar dagis som 1 år och 3 månader så borde vi ha skaffat honom antingen 5 månader tidigare eller 7 månader senare... Och jag skulle inte vilja något mera än att ge honom också möjligheten att vara hemma en längre tid som Flickan haft, men när det inte är ekonomiskt möjligt just nu. Jag har varit hemma i 3 år, varav jag har jobbat deltid 8 månader så det har inte blivit så hemskt mycket besparningar under den tiden. Men om det vore möjligt skulle jag gärna sköta Lillgubben hemma ännu en tid, t.ex. till nästa höst då det skulle vara lättare att få den där jäkla dagvårdsplatsen!!

Jag vet att Flickan behöver något annat än det jag/vi har att erbjuda, hon behöver vara med jämnåriga, med andra barn som hon får leka med och öva sina sociala talanger mm., så ifall vi skulle fortsätta hemma skulle vi måsta hitta på något åt henne till resten av veckan eftersom hennes klubb bara är måndagar och onsdagar. Men Lillgubben behöver ännu inte något desto mera, han är nöjd här hemma och får allt han behöver när vi går ut på gården eller i parken, går på musiklek och leker och spenderar tid tillsammans här hemma. Han skulle dessutom säkert njuta av att få vara bara han och jag, eller han och pappa. Om han vaknar så att Flickan ännu sover dagssömn är han alldeles annorlunda, man ser hur han njuter av att få leka precis hur han vill med vad han vill utan att någon kommer imellan, drar leksaker från händerna, bankar till eller är annars bara högljudd. Han rotar i leksakslådan, byter leksak, bygger med duplona och trivs hur bra som helst för sig själv. Eller så leker vi tillsammans och han bara lyser upp och ler när han får mammas odelbara uppmärksamhet.

Tillbaks till telefonsamtalet: Daghemsföreståndaren lovade nog att det inte är en möjlighet att ena barnet skulle hamna t.ex. till Gräsviken och andra till Nordsjö, som vi fasat för. Inte områden, men det att barnen skulle hamna på olika daghem på olika områden. Men nog blir det ganska svårt för mig att föra och hämta, speciellt föra, barnen med kollektivtrafik ifall det blir lite ens längre. Ifall jag skulle fortsätta i Kampen där jag jobbat tidigare skulle jag ju kunna droppa kidsen någon annastans på vägen men nu skall jag börja jobba i Kottby, alldeles nära Forsby sjukhus. Det skulle faktiskt vara bara en busshållplats längre än daghemmet vid Forsby sjukhus, så vi håller verkligen tummarna och tårna för att det skulle lyckas.

Inom novembermånad skulle det bli klarhet på saken och senast en månad innan vårdbehovet skulle de ge ett svar om dagvårdsplatsen. Jag tror vi börjar kolla på privata dagvårdsplatser på allvar redan nu, för säkerhets skull.

3 kommentarer:

  1. Ja jag ha också undra hur det skall bli med Forsby dagis, blir det alls av och kommer de att slå ihop några andra svenska dagis enheter eller hur har dom tänkt??
    Ifall det är samma utrymmen där aron var då de var evakuerade pga vattenskada är utrymmen jätte fina och rymliga. Och så känndes det på nåt sätt tryggt när hela sjukhusområdet har staket, inga bilar och annat stohej.
    Hoppas att det nu ordnar sig med dagis för er på ett fiffigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det jag ville minnas, att Aron var där då nån gång :) Skulle han också börja där ifall enheten öppnas? Vilket roligt sammanträffande i så fall :) Jag tycker också väldigt mycket om Forsby sjukhusområde, det är så vackert med stora träd och natur, och faktiskt känns det tryggt med staket runtom. Eller hela Forsby området tycker jag annars också om just när det ser så vackert och idylliskt ut :) Känns som ett så mycket trevligare område än t.ex. Kampen där jag jobbat tidigare. Fast i Kampen finns det ju mera möjligheter att göra efter jobbet om man ska t.ex. köpa nåt eller liknande...

      Radera
  2. Jag har funderat på helt samma, att man tydligen borde planera när man skaffar barn med tanke på dagisplats vilket ju är helt absurt!!
    Vi kommer att vara i sammasituation med lillebror om ett år för vi kommer antagligen att söka plats åt honom typ fr.o.m februari. Fasar redan nu för hur det skall gå...
    Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt för er!

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar!