torsdag 8 november 2012

Blommar

Argh, så jag kan vara irriterad på mitt ansikte, på min hy igen. Efter att jag slutade med hormonellt preventivmedel då för länge sen fick jag enorma problem med min hud. Jag fick hemska finnar som bara kom och kom, flera på en gång och så hade jag kinderna fulla med röda nippor och ärr somännu i dagens läge finns kvar. Och aldrig i tonåren hade jag någon problemhud, en finne nu och en annan finne då. Så för mig kändes det ganska svårt att i vuxenålder kämpa med acnehud.

Det lättade när jag blev gravid men en tid efter förlossningen började hudproblemen på nytt. Sedan sommaren har jag igen börjat ha problem med finnar och nu på hösten har det blivit riktigt hemskt. Det bara ploppar upp nya, stora och värkande finnar eller röda nippor och ansiktet blommar, och fast jag skulle försöka vara utan att äta t.ex. choklad eller fettig mat så hjälper det inte. Just nu har jag säkert de största finnarna jag aldrig haft i mitt liv, två stycken samtidigt. Give me a brake, will you!? Jag borde bara vara gravid hela tiden. Och ett är säkert, jag tänker aldrig använda hormonellt preventivmedel igen!

Och ja, om flunssan, idag var det Lillgubbens tur att få feber. Som tur var kom mannen hem.

2 kommentarer:

  1. Exakt samma för mig. Hemska finnar kom när jag slutade äta p-piller och försvann helt när jag blev gravid och kom tillbaka när Alva var lite på ett år. De försvann igen när jag blev gravid och jag väntar verkligen inte på att få dem tillbaka. Det verkar inte finnas så mycket att göra..

    SvaraRadera
  2. Jag har hela mitt liv drabbats av hormonella finnar och gör det ännu också...Började äta p-piller då jag var 16 för att få bort finnarna och det hjälpte, men sen slutade jag för att jag blev ett monster som person fastän finnarna försvann. Tänker aldrig mer stoppa i mig några extra hormoner eftersom de tydligen finns helt tillräkligt av dem redan i kroppen. Men jag har också seka iho dvs flåttig under men sen ställvis jätte torr hy. För att få detta i balans gör jag pealing i duschen helt genom att skrapa bort död hy från ansiktet med NAGLARNA (det lossnar massor, mycket bättre än med någon lite kornig tvål) och sen en fet salva på. Detta håller min hy ganska bra i skick. Men alla små förändringra ser man i mitt ansikte direkt, årstidsförändringar, mat, ny salva, ny makeup, stress... you name it!
    Det kan ju faktist ta jäääääätte länge innan kroppen hittar sin hormonella balans igen efter p-piller och graviditet. Det blir nog bra en vacker dag får du se :)

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar!