söndag 18 november 2012

Inredningsdrömmar


Som en fortsättning till Renoveringsdrömmar inlägget kunde jag lite berätta och visa hur jag drömmer om att inreda nedre våningen. Största delen har jag helt klart för mig redan, det är bara att förverkliga det. Sen nån gång (när det är färdigt och när jag har råd). Men man måste väl få drömma!

Till tambursmatta har jag velat ha den här vita metallskiftande Pappelina plastmattan som jag blev kär i i Chars inlägg för ett drygt år sedan. Jag hade funderat och kollat på vita eller ljusa (vårt golv är så mörkt så jag vill ha vitt som ljusar upp helheten) sisalmattor men att hålla dem rena och fina var problemet och jag höll redan på att ge upp hoppet om att få en vit tambursmatta (2 hundar, 2 barn, vit matta. Icke bra kombination) men vad skulle inte vara lättare än en plastmatta (som dessutom inte känns som en plastmatta som man skulle tro att den gör) som man kan tvätta i tvättmaskinen?!






































En Pappelina Svea vit metallic/vit matta i storlek 70x240 från Länna Möbler (bild lånad). Även Sisustuksen Koodi i Åbo lär sälja mattorna med leverans.




Ovanför matbordet i köket har jag haft en 70 cm bred Lokki lampa i 2,5 år redan men den står ännu också i sitt paket i förrådet. Stackarn, som inte får flyga fri. Bilden lånad från Finnish Design Shop.



































En Tupla Kupla (Double Bubble) har drömt om länge, läänge! En i storlek M skulle sitta perfekt på byrån i vardagsrummet och så skulle vi få bort den eländiga golvlampan som är skranglig och vinglig efter Lillgubbens bråttande och som dessutom förhindrar en att öppna byrålådorna utan att flytta på lampan först. Bilden lånad från Hobby Hall.

Största drömmen just nu vore att hitta en tv-bänk. En i stil med de så populära Bestå möblerna från Ikea

BESTÅ Hylly ovilla IKEA Säädettävien jalkojen ansiosta tukeva myös epätasaisella alustalla.
Varför ska den bara fås i 60 cm eller 120 cm eller bredare?!

FAKTUM Liukuovellinen seinäkaappi IKEA 25 vuoden takuu. Lisätietoja ja takuuehdot takuuvihkosessa.
Vi funderade även på detta Faktum köksskåp med vita högglansiga skjutdörrar men den är också 120 cm bred. Båda bilderna lånade från Ikea.

Annars handlar inredningsdrömmarna mer om att förstora några bilder, beställa canvas- eller aluminium tavlor av dem, t.ex. någon bröllopsbild på oss skulle vara fin och eventuellt några med barnen på. Så skulle jag eventuellt vilja sätta upp en vit högglansig Lack hylla där jag kunde förvara Tuikku ljuslyktor, som jag först borde börja samla på. Har som idé att samla dem i olika färger (vink vink) och ännu har jag inte kommit längre än till röd och orange, som jag fått till gåva både två.

Ett stort problem i inredningen kommer att vara mannens kära högtalare. De kan antingen ställas på någon hylla eller tv-bänk eller så kan de stå på sina egna ben, som mannen har skaffat till. Men när de måste stå så långt ifrån väggen och vårt vardagsrum är så litet jämfört med förra lägenhetens vardagsrum. Och så har vi 2 barn som vi inte hade då. Jag tycker att de absolut inte kan ställas så långt in i rummet eftersom utrymmet skulle bli minimalt i vardagsrummet då och jag kan för fem penni inte tro att de skulle hållas på sina ben när våra två termiter sätter igång. Och det tycker jag heller inte är rätt att barnen inte får leka i sitt eget hem utan måste gå på tå och akta sig var de än går (för det borde även jag göra ifall de ställdes på benen in i rummet). Jag vet att jag får onda blickar och en arg man på mig, men kunde inte högtalare vara små och vackra, passa in i vilket hem som helst och ställas t.ex. bredvid tv:n, upp på någon hylla, fast i väggen eller allra bäst in i väggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!