måndag 5 november 2012

Lakritsmuffins

Lakritsmuffins, 12 st

150 g margarin
1,5 dl socker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 msk kakaopulver
1,5 dl lakritsmjölk/-grädde (7-10 Kick lakritsstänger och 2,5 dl mjölk/grädde kokat i kastrull så lakritsen smälter)
3 Kick lakritsstänger

Bryt Kick lakritsstängerna i bitar i en kastrull och häll på 2,5 dl mjölk/grädde, koka sakta upp den så att lakritsen smälter. Låt blandningen svalna under tiden du tillreder resten av smeten. 

Vispa rumsvarmt margarin och socker poröst, tillsätt ett ägg i taget. Blanda ihop de torra ingredienserna skilt och tillsätt i sockerblandningen tillsammans med lakritsmjölken/-grädden (1,5 dl). Skär (3 st) Kick stängerna i 4 delar och spara dem. Klicka ut muffinssmeten i muffinsformar och sätt en bit Kick i varje som ett lakritshjärta och täck lakritsen med lite smet. Grädda i 225 grader 12-15 minuter. Låt svalna

Lakritsglasyr

200 g naturell färskost
75 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
1 dl lakritsmjölk/-grädde

Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet och spritsa på de avsvalnade muffinsarna. Dekorera enligt omtycke.



































Bildernas färger är lite dåliga eftersom de fotades då det redan var mörkt ute.

Det här receptet modifierade jag lite från ett "vanligt" muffinsrecept jag har använt tidigare. Jag använde lakritsgrädde istället för vanlig grädde, och man kunde även använda lakritssås (kan bli billigare eftersom Kick stängerna kostar en del). Glasyren är likaså ett gammalt recept som jag bara tillsatte lakritsgrädde i (istället för citronsaft). Jag hade bara 7 st Kick stänger till lakritsgrädden och jag tycker den kunde ha smakat lite starkare lakrits, så tror att 10 stänger kunde vara bättre. Speciellt i glasyren blev lakritssmaken ganska svag när lakritsgrädden blandas i färskost. Men riktigt goda var de, speciellt när de inte hade varit i kylskåp så att lakritshjärtat ännu var lite löst. I kylskåp blir lakritshjärtat hårt.

De är samma muffinsen som syntes på bilderna i förra inlägget och jag gjorde dem lite i Halloweenanda fastän jag inte dekorerade dem desto mera i år. Tycker att svart lakritsströssel skulle ha sett fint ut som dekoration men vi hade tyvärr inte (och inte min syster för delen heller) sådant i skåpet. Och så tycker jag att glasyren skulle få vara svartare (finns det svart karamell- eller pastafärg?!) Förra året hade vi middag hemma hos oss på Halloweenafton och då hade vi lakritsmuffins som såg ut så här:

Då hade jag två olika glasyrer och den svarta lakritsgrädden (Kick stänger och grädde) blev kornig av någon orsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!