tisdag 20 november 2012

Jag glömde persiennerna!


Det jag glömde från min Inredningsdrömmar lista var persiennerna. Vi har inga gardin i vardagsrummet, eller i köket, och därmed inte i hela nedre våningen alltså och i fönstren finns troligen de ursprungliga rullgardinen, som har en beige färg som mest ser smutsig och bara äcklig ut. Dessutom sköter de inte riktigt sin uppgift att dämpa solljuset och soliga dagar, speciellt på sommaren, är nedre våningen som en bastu på förmiddagen och ända till tre-fyra på eftermiddagen. Jag har drömt om vita persienner i trä, tycker de skulle ge en varm och hemtrevlig feeling i rummet jämfört med aluminiumpersienner och så kunde man använda dem mångsidigare än vanliga rullgardiner, t.ex. för att begränsa eller helt förhindra synen in i vår lägenhet utifrån (på sommaren då det är grönt och lummigt är det inget problem men då löven fallit och det är kalt ser man ganska bra in i vårt vardagsrum även om det är på långt avstånd) genom att ändra lamellernas lutning. Och så tycker jag att de bara ser bättre ut i trä som en del av inredningen.


25mm puusälekaihtimet

Bilden lånad.

Senast jag klickade runt i persienndjungeln hittade jag Luxaflex persienner och en alldeles ny bekantskap för mig, Luxaflex Silhouette. Så här sägs det om den på deras hemsida:

Luxaflex Silhouette är en exklusiv gardin för dig som kräver modern flexibilitet och en känsla av lyx i ditt hem. Nyskapande Luxaflex Silhouette bygger nämligen på en genial konstruktion av mjukt roterande vävlameller mellan två svagt genomskinliga vävar.
 
Skapa ändlöst med varierande stämningar genom att luta vävlamellerna för att släppa in mer eller mindre ljus i rummet, likt en persienn. De två svagt genomskinliga vävarna mjukar upp ljuset på ett skönt och behagligt sätt innan det når rummet. Vill du höja upp hela gardinen så gör du det, likt en rullgardin. En helt unik gardinlösning som går att få i färgskalans alla vackra basfärger. 
 
Låter väldigt bra tycker jag och de några bilderna jag såg på deras hemsidor såg också bra ut. Måste definitivt ta en närmare titt på dem hon en återförsäljare. Jag tycker dessutom att den här persiennen eller gardinen vore ett bra alternativ till en vanlig gardin eftersom vi inte har någon. Vårt vardagsrumsfönster är så stort att nästan hela väggen besår av fönster. Det är ca. 50 cm vägg på båda sidorna om fönstret, och på båda sidorna har vi någon möbel, och ca. 30 cm till golvet (värmeelement) under fönstret. Jag vill inte täcka fönstret med någon gardin i onödan och dessutom känner jag inte riktigt igen mig med någon annan sorts gardiner än långgardiner. Och så tycker jag att långgardiner på sidorna skulle gå till spillo av att ställas och gömmas bakom möbler. Men den här Silhouette gardinen skulle inte blockera utsikten eller förhindra dagsljuset att komma in och den skulle ändå se ut som ett vältänkt val i inredningen. Och så får man ju höjt gardinen helt och hållet upp om man vill.
 
  
Svensk information hittas här och finsk information här (bilden lånad).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar!